Bayraktar Kızılelma (Mius) Göklerde.. Tekirdağ Çorlu'daki Akıncı Uçuş Eğitim ve Test Merkezi'nde Kızılelma'nın gerekli testlerinin tamamlanmasıyla 14.59'da ilk uçuş gerçekleştirildi. Böylece Bayraktar Kızılelma 15.17'ye kadar süren 18 dakikalık ilk uçuşunu da başarıyla tamamlamış oldu.
Baykar Teknoloji Hakkında

Bayraktar Kızılelma'ya geçmeden önce bu insansız hava aracını gökyüzüne kazandıran Baykar Teknoloji'nin Tarihçesi ve Faaliyetlerine kısaca bir göz atalım.
Baykar teknoloji ilk olarak 1986 yılında Özdemir Bayraktar tarafından 'Baykar Makina' adıyla kurulmuştur. İlk kurulduğundaki faaliyet alanı otomativ yan sanayi ve hassas talaşlı imalattı.
2000 yılında ise Selçuk Bayraktar ile birlikte insansız hava aracı sistem ve altsistem bileşenleri ile Ar-Ge Başlangıcına geçiş yaptı.
2004 yılında ilk kez milli ve özgün elektronik ve yazılım sistemleri ile ilk otomatik uçuş denemesini gerçekleştirdi.
2006: Mini İha'nın geliştirme ve üretim sürecine başladı. Aynı yıl Malazgirt Döner Kanat Mini İha Ar-ge Çalışmalarına da Başlangıç yaptı.
2007: Malazgirt Döner Kanat'ın saha çalışmalarını gerçekleştirdi. Yine 2007 yılında Taktik Sınıfı iha sisteminin Ar-Ge çalışmalarına başlandı ve Tsk'ya Bayraktar Mini İha'nın ilk teslimatı gerçekleşti.
Malazgirt Döner Kanat Taktik Sınıfı İha2008: Malazgirt Döner Kanat Mini iha üretimine geçildi ve 2009 yılında da ilk teslimatı tamamlandı.
2009: Taktik İha Sistemi ilk uçuşu, otomatik kalkış-seyir ve iniş testi yapıldı. Resmi heyet önünde tam otomatik uçuş gerçekleştirildi.
2011: Katar Silahlı Kuvvetleri için Mini iha üretimine başlandı. 2012'de teslimatı yapıldı.
2012: Taktik iha projesi geliştirme ve üretim süreci başladı.
2014: Bayraktar TB2'nin ilk tam otomatik uçuş testi yapıldı. Aynı yıl ilk seri teslimatı tamamlandı.
TB2
2015: Bayraktar TB2'nin cansız mühimmat ile ilk atışı yapıldı ve ikinci seri teslimatı gerçekleştirildi. Emniyet Genel Müdürlüğü'nden sipariş alındı.
2016 ve 2018: Bayraktar TB2'ler Fırat Kalkanı ve Zeytin Dalı Harekâtı'nda görev aldı.
2018: Bayraktar TB2'nin ilk ihracatı Katar'a gerçekleştirildi. Yine 2018 yılında Ukrayna'ya da ihracat gerçekleştirildi.
2020: Bahar Kalkanı Harekâtı'na katılım sağlandı. Azerbaycan'a Bayraktar TB2 ihracatı gerçekleşti ve Karabağ Tek Vatan Harekatı'na Bayraktar TB2'ler dahil oldu.
2021: Bayraktar Akıncı TİHA (Taarruzi İnsansız Hava Aracı)'nın ilk teslimatı yapıldı.
2022: Bayraktar TB2 Sihalar için 26, Bayraktar Akıncı Tiha'lar için ise 5 ülkeyle ihracat sözleşmesi imzalandı. Baykar'ın imzaladığı sözleşmelerin %98'ini ihracat anlaşmaları oluşturmaktadır.
14 Aralık 2022: Bayraktar Kızılelma (Muharip İnsansız Uçak Sistemi) göklerde.
Bayraktar Kızılelma
Bayraktar Kızılelma, Baykar Teknoloji tarafından tasarım ve geliştirme çalışmaları devam eden, turbofan motorlu ve radara yakalanmama özelliğine sahip insansız savaş uçağıdır. Kızılelma (Mius) için ilk çalışmalar 2013 yılında başlamıştır. 2021 yılında ise Mius'un ilk tasarım görselleri ve uçağın özelliklerine ait ilk bilgiler kamuoyu ile paylaşılmıştır. Aynı yıl içerisinde Baykar ile Ukraynalı Ivchenko-Progress arasında Turbofan motor tedarik anlaşması ve Turbofan motor entegrasyon sözleşmesi imzalandı.
12 Mart 2022 tarihinde başlangıçta Mius (Muharip İnsansız Uçak Sistemi) olan ismi Kızılelma olarak duyurulmuştur. Aynı gün Selçuk Bayraktar tarafından ilk Kızılelma protatipinin üretim hattına girdiği açıklandı. Uçuşa hazır ilk protatip ise Teknofest 2022'de halka açık şekilde sergilenmiştir.
19 Eylül 2022'de ilk motor entegrasyon testi yapılmış ve başarılı olmuştur. 20 Kasım'da otomatik taksi ve hızlı koşu testleri tamamlanmış, 3 Aralık'ta ise teker kesme testinde uçak yerden hafifçe yükselerek kritik bir aşama daha kaydedilmiştir. Son olarak 14 Aralık 2022 tarihinde Kızılelma Selçuk Bayraktar'ın deyimiyle "daha fazla yerde tutulamayarak" ilk uçuşunu gerçekleştirmiştir.
Kızılelma Göklerde
Tekirdağ Çorlu'daki Akıncı Uçuş Eğitim ve Test Merkezi'nde Kızılelma'nın gerekli testlerinin tamamlanmasıyla 14.59'da ilk uçuş gerçekleştirildi. Böylece Bayraktar Kızılelma 15.17'ye kadar süren 18 dakikalık ilk uçuşunu da başarıyla tamamlamış oldu.
Bayraktar Kızılelma'da 2021 yılında başlayan yapım aşaması yaklaşık 1 yıl gibi kısa bir sürede tamamlanarak büyük bir başarı elde edilmiştir. İlk uçuşunu gerçekleştiren Bayraktar Kızılelma'nın muharebe alanında avantaj sağlayacak en önemli özelliği kısa pistlere iniş kalkış yapabilme kabiliyetidir. Bu sayede kısa pistli gemilerden rahatlıkla inip kalkma kabiliyetine sahip olarak denizaşırı görevlerde üstün performans sağlayacaktır. Yine Türkiye tarafından inşa edilen ve seyir testlerini gerçekleştiren TCG Anadolu gemisiyle birlikte Mavi Vatan'ın korunması açısından ülkeye büyük bir katkı sağlayacağı beklenmektedir.
Bayraktar Kızılelma'nın gövdesi ise stealth teknolojisine uygun olarak tasarlanmıştır. Bu da uçağın düşük radar izine sahip olmasını sağlamaktadır. Dikey kuyrukları ve öndeki yatay kontrol yüzeyleri de yüksek manevra kabiliyeti sağlamaktadır.
Silah sistemleri açısından bombalar dışında havadan havaya ve havadan karaya füze sistemlerine sahiptir. Her kanat altında en az 3 mühimmat istasyonu olacağı düşünülmektedir. Bayraktar Kızılelma tüm bu özellikleriyle muharebe alanında önemli bir caydırıcılığa sahip olacaktır.
Dünya Basınında
Abd merkezli savunma dergisi Defense News,
"Kızılelma, Baykar'ın on yılı aşkın süredir kendi imkanlarıyla üzerinde çalıştığı özel bir proje. İnsansız savaş uçağı 1.5 tonu mühimmat olmak üzere toplamda 6 ton kalkış ağırlığına sahip ve 35.000 ile 40.000 feet arasında bir yükseklikte uçacak."
The Drive (ABD): "Türk Baykar firması tarafından üretilen yeni insansız hava aracı Kızılelma, çok kısa bir süre için de olsa ilk kez uçuş testini gerçekleştirdi.
Gelişmelere bakıldığında Kızılelma'nın uzun süreli ilk resmi uçuşu çok uzakta olmayabilir ve Kızılelma, Türk ordusu için çok cazip bir güç çarpanı haline gelebilir".
Bulgarian Military isimli sitede "Türkiye Süpersonik 'Kızıl Elma' Üretimine Başladı" başlıklı bir yazı yayımlandı. Yazıda şu ifadeler kullanıldı:
"Teknolojinin hızlı gelişimi ile birlikte her geçen gün daha hızlı değişen savunma doktrinlerinde gelecekte hava muharebelerinin insansız hava araçlarıyla yapılacağı öngörülüyor. Bu kapsamda insansız savaş uçağı Bayraktar Kızılelma, geleceğin savaş konseptine yön verecek".
China Times (Çin): "Türk Baykar şirketi, geçtiğimiz günlerde yer testlerinden geçirdiği Kızılelma hava aracının ilk kalkış testlerini de gerçekleştirdi. Türkiye'nin hava muharebe yeteneğine sahip uçağı Kızılelma, bir uçak gemisinin güvertesine de iniş yapabilecek. Kızılelma gövde ve kanat yapısı ile Çin'in J-20 savaş uçağını anımsatıyor".
Pentapostagma (Yunanistan): "Son dönemde Türk İHA'ları hakkında etraflıca incelenmesi gereken iki önemli gelişme yaşandı.
İlk olarak; Türkiye'nin 30 feet yükseklikten hassas olarak hedefini vuran yeni Tolun minyatür bombası ilk kez bir insansız hava aracı platformunda başarılı ile test edildi.
İkinci olarak ise; Kızılelma olarak adlandırılan ve savaş uçaklarıyla karşılaştırılabilir özelliklerle gizli olarak inşa edilen insansız hava aracı testlerini gerçekleştirdi.
Kızılelma 1.500 kg faydalı yük taşıyabilmekte ve havadan yere ve havadan havaya görevler icra edebilmektedir. 926 kilometre (575 mil) menzile sahip olan Kızılelma savaş uçağı, kısa pistli gemilere de iniş ve kalkış yapabiliyor. Üretici firma olan Baykar geçtiğimiz günlerde, Kızılelma savaş uçağının ilk uçuşunu 2023'te yapacağını ve beş saat uçabileceğini açıkladı".
Defence Express (İngiltere): "Türk Baykar firması, yeni geliştirdiği Kızılelma insansız savaş uçağının tam uçuş öncesi muhtemelen son testini başarıyla gerçekleştirdi.
Daha önce belirlenen plana göre Kızılelma'nın ilk uçuşunun 2023 ortasında yapılması planlanıyordu. Ancak Baykar'ın programın ilerisinde olduğu görülüyor.
Bayraktar Kızılelma: Baykar tarafından milli ve özgün olarak geliştirilen muharip insansız uçak sistemi Kızılelma (MİUS), geleceğin muharebe konseptine yön verecek bir proje olarak kabul ediliyor".
0 Yorumlar